Strávila 21 let ve špičkovém poradenském byznyse, řídila týmy lidí zabývající se poskytováním služeb klientům v oblasti daňového poradenství, účetnictví a auditu. Nyní se věnuje koučinku a mentoringu. Co Lenku vedlo ke změně povolání a jak zkušenosti právě z této profesní dráhy uplaťňuje i nyní? To se dozvíte v dalším rozhovoru o mentorky Lenky Mrázové, která vás bude provádět workshopem „Váš čas je nejcennější i v podnikání, umíte ho spočítat a dobře využít?“
Dobrý den Lenko. Jako první se musím zeptat na vaši profesní dráhu. 21 let v poradenském byznyse a z toho 15 let v PwC. To je dlouhá doba pro jednu společnost. Jste asi velice loajální zaměstnanec, osobnost. Měla jste někdy během této doby chuť něco změnit? Jít dál?
Dost věcí se tam dalo změnit, dělat jinak. Možná to nebyly dramatické a zásadní změny, jenže když se každý den pracuje se klienty a každý den se řeší něco jiného, pak několik let stejný systém fakturace je úlevná jistota. Během těch 15 let jsem neměla chuť změnit společnost. Dělala jsem, co mě bavilo.
V poradenském byznyse je změna každý den, proto jsem neměla potřebu z toho odcházet. Pro mě tam byla dobrá kombinace opakovaných setkání s klienty, kteří zase přijdou, ale s úplně jiným problémem. Rostla jsem tam každý rok, od manažerky po ředitelku, od německých klientů, přes investiční pobídky, dočasnou odpovědnost za tým v Brně, budování týmu na nové compliance služby (přiznání a účetnictví), farmaceutické, japonské klienty, zcela nové druhy služeb v rámci sítě.
Také nové způsoby dělání práce, přístupy ke kolegům, nové technologie, změny zákonů, rozsudky soudů a další novinky by vydaly na celou stránku. Každodenní trénink on the job. Takže potřebu měnit jsem neměla. Nuda se nekonala.
Co Vás vždy přesvědčilo zůstat a získávat zkušenosti právě v PwC?
Lidé. Slušné zacházení. Já mám člověka na prvním místě. Vždy měl u mne přednost před technickým problémem. Byla tam pestrost, důvěra partnerů, těch ze zahraničí, multi-kulti prostředí, které mi hodně vyhovovalo, denně angličtina, každý týden němčina v pracovním styku s klienty či kolegy. Důvod však byly hodnoty.
U PwC týmová práce, jednoznačně moje hodnota; dokonalost, bohužel i moje hodnota; a prvenství. Já ho mám ve smyslu jedničkářství.
Je-li někde nějaký standard, mám hodně vysoký a chci ho naplňovat. Pestrost – ráno řeším něco pro Japonce, odpoledne je konferenční hovor se San Franciscem, v poledne rozvoj byznysu tady v Čechách.
Vaše pozice byla team leader. Jaké nejčastější problémy, situace jste musela řešit? A jak jste je řešila?
Kde seženu člověka na práci, na zcela novou zakázku, když všichni mají mantru „mám toho moc“. Vždy jsem to nějak vyřešila. Asi mám dobré ovlivňovací schopnosti 🙂 (čistě technicky, dle metodiky Gallup mam nejsilnější talenty strategické a ovlivňovací = vymyslím a zmermocním k akci).
Samozřejmě jsem vždy u toho řešila ekonomiku zakázky, jak udělat v nejkratším čase nejkvalitnější výstup. Nikdy jsem si nesměla naplánovat diář na 100%. Věděla jsem, že vždy se bude řešit něco akutního, operativního, na co musí mít prostor a trvale komunikovat.
Nevychází varianta A, musíme okamžitě vymyslet variantu B, či C. Stále se něco přepočítává, mění, musí se ale vždy termínu stihnout, dokončit. Pak ještě se z toho poučit, jak vše příště udělat ještě líp.
Nyní se věnujete koučinku, mentoringu a vedete také vlastní workshopy. Co Vás nakonec vedlo k této změně?
Příprava na oslavu 20 let od vysoké školy. Došlo mi, že také 20 let pracuji a v podstatě dalších 20 let do důchodu. Vyděsila mne představa, že budu dělat totéž. Protože tohle už znám. Měla jsem pocit, že se o něco v životě šidím, když zůstanu.
Pak ve mně byla ještě druhá otázka: „Jak mohou být společnosti jako celku prospěšnější svými schopnostmi.“ Po roce určitého přemítání, došlo k tomu, že jsem poradenství daňově opustila a přehodila ho na poradenství člověku samému a řešení problémů v jeho hlavě či duši.
Vytvořila jste web Vaše virtuální mentorka. To je zajímavý přístup. Proč virtuální? Není lepší se potkávat osobně?
Já se stále hlavně potkávám osobně. Mentorka.cz je doména, která mne napadla hned na začátku mé nové dráhy. V jeden moment se předělával web a napadlo nás tehdy toto úsloví. Původní můj záměr byl mít web plný rad a inspirace pro ženy, se kterými se osobně potkat nestačím.
Jenže si uvědomuji, jak moc preferuji osobní setkávání a jak málo píši či se věnují širší veřejnosti. Virtuální svět mám přitom téměř každý den přítomný na appear.in, Skype, FaceTime, Hanoout. Funguje to a realizují tam faktickou službu. Vždy si říkám, až budu toho mít méně, až budu více sedět doma, až…, naplním web. Mám v sobě hodně silný pocit „leaving the legacy“ = zanechat poselství. Proto v hloubi sebe vím, že svůj záměr virtuální mentorky zrealizuji. Jen nemá zatím úplně podobu, jak by bylo ideálně psáno v marketingovém plánu na zveřejňování jednotlivých příspěvků. Ale chystám něco většího, celistvějšího. Nechte se překvapit.
Kromě toho propojování mentorek a mentees přes appky se už stává realitou a věřím, že moje virtuální mentorka se brzy k obdobným projektům také přidá.
Pro koho je tedy tento projekt vhodný?
Pro každou vnímavou ženu, která hledá inspiraci, jak něco dělat jinak. Či ani nemusí hledat, jen je ochotná vyzkoušet nové, když o něčem dobrém čte či slyší – tipy, jak ušetřit čas, dělat věci lépe, komunikovat hladce – které stačí naznačit, protože ona se ráda zamysli, popřípadě napíše další dotaz.
Kdo je podle vás “mentorka”? Je to odlišné od koučky, kouče?
Já mám své heslo: „Smysl je otázkách, Hodnota je v odpovědích.“ Záleží na tom, kdo klade otázky a dává odpovědi. U mentoringu klade otázky více klient, u koučování kouč. Ted druhý pak odpovídá.
Mentorka dává rady, sdílí zkušenosti, přivede mentorovanou na odpověď, kterou chce, aby si mentorovaná zvědomila.
Kouc řeší proces, aby si koučovaná sama našla svůj unikátní způsob řešení situace, aby si aktivovala své zdroje a díky koučovi ujasnila, co vlastně chce.
Když je jasné, co opravdu žena chce, může v cestě efektivně přispět mentoring. Ušetřímčas hledáním cest, které už někdo přede mnou vyšlapal. Je o získaní unikátní rady na mou specifickou situaci, kdy například čtením knih, dotazováním kolegů bych ztratila moře času. Mentor ví a zná, poradí, navede na řešení. Kouč aktivivzuje mé zdroje, co mám v sobě.
Sama se účastníte mnoha akcí jako mentorka. Je nějaké téma, které vaše klientky / posluchači řeší? Na co se nejčastěji ptají?
Sebeprezentace, sebejistota, sebevědomí, autenticita, já nebo ostatní, jak nebýt unavená a stihnout hodně, jak se snáze prosadit, jak být slyšena. Jak delegovat, aby bylo uděláno superkvalitně a včas bez kontroly. Jak nebýt v detailu, jak mít odvahu něco udělat, jak dobře vyjednávat, jak prosadit změnu.
Na konferenci Ženy v byznysu povedete workshop na téma: Váš čas je nejcennější i v podnikání, umíte ho spočítat a dobře využít? Co se na tomto workshopu účastnice dozví?
Kromě spočítání veškerého času věnovaného podnikání a jeho promítnutí do reálných cen služby také sestavení ideálního dne z pohledu efektivity mých činností, více o práci s časem přes naše emoce, co dodá energii, co vysaje a jak vše řídit.
Stanovení priorit na den, týden, měsíc, u kterých opravdu zůstanu.
Říkáte o sobě, že jste si a svoje profesní dráhu vypěstovala jistou “posedlost” osobní efektivitou i vědomím toho, kam investujete svůj čas, zda získáváte energii, peníze či zda čas jen tak planě rozdáváte. Budete účastnice workshopu učit, jak na to? Existuje na to nějaký zaručený recept?
Ano, budu to probírat. Vědomí mé hodnoty, hodnoty mého času pro mne a pro ostatní, vnímání svých pocitů ze své činnosti a brzká korekce, když to není ono, odvaha něco změnit. Ptát se, vyzkoušet jiný způsob. Mám s sebou min 3 stránky vyzkoušených tipů na osobní efektivitu.