Životní příběh má rozhodně zajímavý. Od práce v politickém lobby se Vanda rozhodla rozjet portál pro rodiče s dětmi Mom4moms.cz. Vanda Horáčková Seidelová je jednou z řečníků na konferenci Ženy v byznysu, kde vás naučí všechny své vychytávky k tomu, abyste zvládli podnikat i s dětmi. Věřte, že to bude stát za to, protože Vanda si toho vyzkoušela už hodně. Přihlásit se můžete na její workshop Jak rozjet podnikání i s dětmi.
A zde je již slíbený rozhovor.
Vando dobrý den, než jste se usadila v Praze natrvalo, procestovala jste a získala zkušenosti v různých státech od Šanghaje a Pekingu, přes Itálii po USA. Co Vás táhlo zpátky do České republiky?
Dobrý den. Byly to výhradně rodinné důvody. Otcova sestra vážně onemocněla, rakovině nakonec bohužel i podlehla a bylo potřeba se postarat o jejího nezletilého syna, mého bratrance. Své sourozence neměl a mě bral jako starší sestru, ostatní z rodiny si v té době, začínající pubertě, moc nepouštěl k tělu. Takže jsem stála před svým do té doby nejvážněným rozhodnutím – nejit na Masters na Georgetown, kam jsem již byla přijata, dát výpověď a vrátit se domů nebo zůstat a splnit si svůj americký sen. Nakonec jsem se rozhodla udělat správnou věc a rodinu podpořit.
Vaší hlavní náplní dne je především rodina, jste maminka tříletého chlapečka. Ale před 2 lety jste založila portál pro rodiče s dětmi Mom4moms. Co vás k tomu přimělo?

Není to úplně přesné. Náplní dne je dnes cca 70% práce a 30% rodina, syn již chodí do školky, dříve jsme využivali chůvu a mám štěstí, že manžel je pravým angažovaným tatínkem a trávil se synem od malička hodně času, takže jsem se mohla práci věnovat vždy.
Na mateřskou jsem vlastně nikdy nešla, na první služebce v zahraničí jsem byla dva dny poté, co mě pustili z porodnice. Ale proč Mom4moms? Díky životu v zahraničí jsem poznala služby a styl fungování žen s dětmi mimo ČR a zjistila jsem, že mi to v mnoha aspektech vyhovuje, nicméně české podmínky byly jiné. A tak jsem se rozhodla vybudovat portál, kde postupně představíme vychytávky, které mohou rodičům usnadnit život, budeme je podporovat v dalším vzdělávání a především se jim budeme snažit pomáhat s rozjezdem jejich vlastního podnikání či udržitelnému nastavení part-time práce i během RD.
Co je hlavním cílem nebo vizí Vašeho projektu?
Trochu jsem to naznačila již v předchozí otázce. Naším cílem je podpora rodičů, snažíme se jim zjednodušit život převedením více služeb a nástrojů, které používají, na jedno místo. Zároveň se snažíme vytvořit místo, kde se lidé dozví odborné informace, mohou se pobavit i si přivydělat a zároveň sloužíme jako platforma pro poznávání nových rodičů ze stejného regionu nebo s podobnými koníčky. V roce 2018 naším portálem prošlo přes 70.000 unikátních uživatelů. Naším konkrétním cílem pro rok 2019 je se minimálně zdvojnásobit, přivítat zde přes 150.000 unikátních návštěvníků a k tomu aktivně pomoci s rozjetím či nakopnutím vlastního byznysu 1.000 konkrétním maminkám.
Jak byste shrnula tento projekt? Bylo to lehké hned od začátku a nebo jste si také zažila ty chvíle, kdy si říkáte, že to prostě “zabalíte”?
Lehké to určitě nebylo. Na začátku všeho stál nápad na miniweb s pár službami, které tady nebyly. Ale tohle já asi neumím, když se do něčeho pustím, chci, aby to fungovalo na 150%. Takže během roku příprav a sestavování týmu bylo mojí nejčastější větou, k radosti našich IT vývojářů, poznámka “když už se to dělá, tak …” 🙂 Nakonec zde máme masivní platformu a v týmu 15 spolupracovníků a to jen 18 měsíců po veřejném spuštění. To vše samozřejmě stojí nemalé peníze. Měla jsem nějaké finance z dřívějšího podnikání a z prodeje akcií a tak jsem se rozhodla (se svolením manžela samozřejmě :D) tyto finance investovat do M4M.
Když jsme byli 2 měsíce před launchem, dostala jsem navíc pracovní nabídku na rozjezd projektu pro jednoho investora, na kterou jsem kývla, do M4M za sebe najala lidi a myslela si, jak je to skvěle vyřešené. Ale nebylo. Měla jsem dvojnásobek práce, plat z jedné práce jsem nosila do M4M, abych zaplatila lidi zde a výsledky stejně nebyly takové, jaké bych si představovala, protože jsem lidem “nestála za zadkem”. A protože jsem perfekcionista, čím dál víc mě ten kolotoč začal semílat a v jednu dobu už toho bylo moc. Do toho se přidaly zdravotní komplikace a na začátku roku 2019 úplné vyhoření. Naštěstí mi to trvalo jen týden dát se do kupy, podat výpověď a začít se naplno věnovat tomu, co jsem tak složitě budovala. A je to znát, moje větší zapojení do projektu je pro všechny kolegy vítaným krokem a teď už je to zase parádní jízda 🙂

Jak to všechno zvládáte? Stíháte ještě nějaké koníčky nebo jde všechno stranou?
To je skvělá otázka. Až moc dlouho šlo totiž opravdu všechno stranou. Kvůli práci jsem obětovala skutečně hodně – práva na VŠ jsem nedokončila v páťáku, přestala jsem se aktivně věnovat milovanému sportu, na 100% nabídek někam vyrazit s přáteli (chata, hory, večírek) jsem říkala NE, četla jsem jen naučnou literaturu k práci, na dovolených jsem zoufale hledala wifi, abych konečně vyřešila vše potřebné, neuměla jsem vypnout a k tomu všemu jsem na to byla nesmírně pyšná. Pořád jsem svůj výkon tlačila dál a dál, skoro nespala, špatně jedla – to vše mi prostě přišlo jako neefektivně strávený čas. Říkala jsem si, aby mi něco neuteklo.
A víte, na co jsem přišla po tom, když jsem si prošla burn-outem? Že pracovně a kariérně jsem to sice zvládla na jedničku, ale v ostatním v zásadě selhala a uteklo mi právě všechno to kolem – koníčky, zábava, přátelé. Je až zázrakem, že jsem se do toho všeho zvládla spokojeně vdát a založit rodinu (a klobouk dolů před manželem, že to se mnou takto ustál), protože to byl fičák. Teď se snažím věci dělat jinak, poučila jsem se a cítím, že kdybych tenkrát slevila ze svých vlastních nároků třeba o 20%, asi by to byl ten nejlepší balance. Takže už zase sportuji (věnuji se fotbalu a squashi), trávím mnohem více času s rodinou a hlavně malým synem, scházím se s přáteli a ono div se, svět se dál točí, firma nekolabuje a všem je najednou lépe 🙂
Téma Work-life balance je častým předmětem diskuse, řeší se, co dělat a co je správně a co naopak špatně. Vy sama se věnujete školením na tohle téma? Máte nějaký tip, co opravdu funguje?
Ano, je to hodně zásadní věc. Sama jsem to dlouho dělala špatně, vím, jak snadné je do toho ”spadnout”, obzvlášť, pokud podnikáte. Dokázala jsem se z toho ale vyhrabat a nastavit to správně, proto se o tom nyní nebojím mluvit dál. Každá rodina i byznys fungují jinak a je potřeba se na to dívat individuálně (některou činnost zvládnete i visící na palmě s koktejlem v ruce a dítětem patlajícím se v písku pod vámi, pro jiné je vaše fyzická přítomnost nezbytná a pak to musíte řešit jinak). Určitě je nezbytné si definovat priority. Já s tím dlouho měla problém, ale když to někomu uniká, často mu řeknu “pokud dneska umřeš, v práci si za tebe najdou náhradu do týdne, ale rodině budeš chybět celý život”. Takže je potřeba myslet na to trávit nějaký čas s dětmi a blízkými.
A můj hlavní tip pro všechny? Nebojte se říct si o pomoc. Ano, je to jen o egu. Připustíte tím, že nejste superhrdina a něco nezvládáte. Ale to je úplně v pohodě. Já jsem měla pomoc hned od začátku o proto to šlo. A pokud vyděláte za hodinu X, přičemž paní uklízečka si vezme polovinu X, tak to jsou přeci rozumně investované peníze a čas, ne? Moc jsme doma nevařili (hodně jsme jedli venku, manžel matematik vždycky tvrdil, že když spočítá suroviny, energii, můj čas, nepořádek po vaření a k tomu kvalitu výsledku, restaurace vždy před mým vařením vyhraje :D), časem jsme využívali i chůvu a babičky. Ve firmě mi zase táta pomáhal s účetnictvím, sestra s grafikou. Bez pomoci se jednoduše neobejdete a čím dříve si to připustíte, tím rychleji dokážete vlastní byznys skutečně nakopnout.

……A máte nějaký tajný tip, který můžete slíbit účastnicím, které Vás uslyší na konferenci Ženy v byznysu?
Určitě, těch tipů bude postupně během školení celá řada 🙂 Nejklíčovější je za mě udělat si svůj domácí úkol. Než se do podnikání po hlavě pustíte, prostudujte si trh, konkurenci, jejich cenu, prodejní kanály, spočítejte to. Dokážete se s konkurencí poprat? V čem je vaše přidaná hodnota oproti jiným nabídkám, proč bych měla koupit zrovna u vás? Pokud na toto nedokážete odpovědět, nepodnikejte. Od toho se musíte odpíchnout. Až odpovědi na všechny tyto otázky naleznete, vemte si papír a tužku a začněte si vše zapisovat. Nápady, náměty, tipy, triky, prodejní kanály. Ten brainstorming musí být dlouhodobý, nekončící a seznam si musíte pořád doplňovat (i v něm časem škrtat). To je rozhodně pro start kriticky nutné 🙂
Už jsme nakously konferenci. Tam budete mít workshop na téma Jak rozjet vlastní podnikání i s dětmi. Můžete nám popsat, co takový workshop bude obsahovat? Proč by se měly účastnice přihlásit právě k vám?
Pokud zvažují rozjezd vlastního podnikání s dětmi, případně již podnikají, ale nevědí si s něčím rady, určitě je to pro ně workshop jako dělaný. Podíváme se jak si nastavit udržitelný obchodní plán, kde uplatníme i rizika spojená např. s nemocí dětí, kdy nejste úplně k dispozici.
Nezapomeneme pak ani na již zmiňovaný work-life balance, usnadnění procesů, technické nástroje a pro ženy s dětmi či ženy, které děti plánují, i tipy pro ně na míru. Bude to hodně praktické, budu dávat příklady z praxe a tipy, kde si jak pomoci. Každý si pak z kurzu odnese hlavu jako pátrací balón (v dobrém) plnou nápadů a inspirace pro svůj vlastní byznys a já pevně doufám, že i toto jim pomůže svůj záměr nakonec realizovat.
Bude možnost se s Vámi ještě během přestávek pobavit a prodiskutovat nějaké téma osobně?
Samozřejmě, od toho tu jsem 🙂 Doporučila bych účastníkům konference přijít připravení – klidně si nachystejte otázky dopředu, dokážete tak small-talk rychle využít k zodpovězení těch nejpalčivějších, které vás trápí. A koho by to hodně zajímalo nebo měl chuť řešit již svůj byznys konkrétně, na akci bude možnost přihlásit se na některých z mých kurzů či individuálních školení za konferenční výhodnější ceny 🙂
A jaké další workshopy a přednášky najdete na konferenci? Podívejte se na program ⬇⬇⬇


Digitální marketing – dělám a školím
Technologie – mě baví
Příroda – je všude na mých fotkách
Bylo mi ctí,že jsem mohl v životě Vandu poznat!!-úžasný člověk plný nápadů.