Mezi další workshopy patří také „Naučte se psát – copywriting“, který povede Olga Pohl. Olga textuje weby, píše články, e-booky a semtam dá dohromady taky knížku. K tomu vedu kurzy, kde učím přemýšlet a psát i ostatní lidi. Mezi její koníčky patří lukostřelba. Na volné noze pracuje už 6 let, co ji k tomu přivedlo a jaký má na to názor. To se dozvíte v tomto rozhovoru.

Už šest let se naplno věnujete copywritingu a obsahovým strategiím. Nedochází vám někdy nápady a jak se říká “šmrnc”? Kde čerpáte inspiraci?

Pocit, že vás nenapadne nic originálního a přelomového, straší asi nás všechny, kdo pracujeme v kreativních profesích. Kromě toho, že hodně čtu a všímám si psaných sdělení, které potkávám na nejrůznějších místech, používám techniky, které mi obohacují vyjadřovací prostředky.

Pracujete na volné noze, co vás k rozhodnutí podnikat přivedlo?

Jednoznačně potřeba svobody. Možnost vybrat si, na čem budu pracovat, protože v tom, co dělám, musím vidět smysl. A pak flexibilita, kterou jako sólo máma potřebuji pro každodenní fungování.

Jste copywriterkou určitých témat, nebo dokážete napsat o čemkoliv? Věřím, že mnoho lidí si představuje psaní obsahu na webové stránky nebo pro blog jako jednoduchý úkol. Jak byste tohle popsala vy?

Odpověď na první otázku je snadná a krátká: ne. Ale trochu ji rozvedu. K tomu, o čem píšu, musím mít nějaký vztah. Teď třeba textuju webové stránky pro minipivovar a psaní o pivu si dost užívám. Je rozdíl, když píšete o něčem, co dobře znáte. Když popisuji módní kolekci, přesně vím, co jak vypadá a funguje. Záševky, sámky, raglány… Protože textil jsem vystudovala. A samozřejmě jsou projekty, kdy se musím učit něco nového. Což mě taky baví. Mám ráda pestrost.

Odpověď na druhou otázku tak snadná není. Napsat jeden článek na blog není nic složitého, ale jde o to, jak budete vymýšlet celý ten obsah, abyste čtenářům nabízeli něco přínosného. U webu je zas klíčové skloubit psaní textů s tím, jak budou stránky vypadat, k čemu budou sloužit návštěvníkům.

Co byste poradila účastnicím? Je vhodné psát vlastní blog? K čemu je dobrý?

Psát vlastní blog chce silné téma a vytrvalost. Dovednost v psaní získáte cvikem, ale nápady na témata se můžou rychle vyčerpat. Každý nemusí mít blog. Můžete točit podcasty nebo videa, vydávat e-booky. To všechno se hodí k tomu, abyste potenciálním zákazníkům ukázali svoji odbornost, vysvětlili jim, jak to chodí ve vaší branži, nebo ukázali svoji osobnější stránku. Mně se třeba nechce tvořit profesně laděný blog a chystám se psát o dobrodružstvích všedního dne.

O tom, jak být v kontaktu s přírodou a schopností hrát si. I když bydlíte ve městě a jste už dospělí.

A co firmy?

Firmám dává blog příležitost nabídnout zákazníkům nějakou přidanou hodnotu ke svým službám. Naučit je využívat jejich produkty, umět si správně vybrat, poznat kvalitu.

Sama píšete blog o tipech pro podnikání online pro DOMENA.cz. Odkud čerpáte nápady na témata článků?

Vycházím z produktů, které můj klient nabízí a jejich využití pro podnikání. Pracuji při tom s personami a jejich potřebami, inspiruji se tím, co řeší naši zákazníci. Také mám sama dost přesnou představu, jaké to je spouštět vlastní byznys a nebýt odborník na IT. Přitom vlastní web potřebuje prakticky každý, kdo podniká.

Dá se psaní naučit, nebo je lepší najmout odborníka? Ostatně o tom bude také váš workshop: Naučte se psát – copywriting. Co se vašem workhopu účastnice dozví a naučí?

Písemně vyjadřovat se potřebujeme všichni, i když se tím neživíme. Proto je potřeba tuto schopnost kultivovat. A to se dá naučit. Jen se to bohužel moc neděje ve školách. Proto se spousta lidí psaní bojí, a když už se k napsání nějakého textu “dokope”, výsledný výtvor často zní jak seminárka. Na svých workshopech proto zdůrazňuji dvě dovednosti: nebát se vysypat to na papír. A potom, ideálně s odstupem: podívat se, co jsem napsala, a nebát se škrtat. Výjimkou nebude dílna na vaší konferenci. Navrch přidám ještě pár triků, jak text postavit, aby držel pohromadě. Výsledkem by měl být krátký a osobitý textík, který něco vypoví o jeho autorce nebo autorovi.

Poradíte účastnicím, jak najít vhodného copywritera a kolik takový copywriter stojí?

Hledejte na portálu Na volné noze, kde najdete i reference na jednotlivé profesionály. Vybrané kandidáty požádejte o ukázkové texty nebo, ještě lépe, o portfolio. Domluvte si zkušební úkol – a počítejte s tím, že zaplatíte za “skicovné”, pokud půjde o zkušenějšího profíka. Ceny si různí copywriteři určují různě, záleží na projektu. Obecně můžu říct, že nabídkám ve stylu “článek za stovku” bych se obloukem vyhnula.

Vymyslela jste také projekt COPYherna. Co přesně je cílem tohoto projektu?

COPYherna je moje srdcovka, která aktuálně trochu spí. Vymyslela jsem ji se záměrem nabídnout vzpruhu unaveným copywriterům. A ukázalo se, že techniky na oživení kreativity a rozcvičení schopnosti písemně se vyjádřit výborně poslouží i těm, kdo se psaním přímo neživí. Cílem je uvést účastníky do stavu, kdy o nic nejde, takže můžeme dělat skopičiny, které nám pomůžou oprostit se od klišé a obav, že napíšeme něco nepovedeného. Když se odvážně pustíme do neznáma, často překvapíme sami sebe něčím, co by nás jinak nenapadlo a dovede nás to k zajímavému psaní.